Bezpieczeństwo bankowości internetowej i mobilnej
Internet – czy nam się to podoba, czy nie – stał się ważną częścią współczesnego życia.
Służy do wszystkiego, od robienia zakupów po naukę do egzaminów.
Ale tak jak internet ma wiele zalet, może być również źródłem pewnych niebezpieczeństw.
Jednym z zagrożeń jest to, że Twoje dane osobowe mogą zostać ujawnione lub przechwycone podczas komunikacji między różnymi witrynami i aplikacjami.
Dotyczy to również usług finansowych, a bankowości w szczególności.
Korzystanie z bankowych aplikacji mobilnych i bankowości internetowej w ostatnich latach ogromnie wzrosło.
Głównie ze względu na wygodę, jaką oferują w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami.
I chociaż te opcje ułatwiają zarządzanie finansami, są również narażone na wykorzystanie przez przestępców.
Jak więc skutecznie zadbać o bezpieczeństwo bankowości internetowej i mobilnej?
Jak bezpiecznie korzystać z bankowości online / mobilnej?
1) Nigdy nie udostępniaj swoich danych osobowych, zwłaszcza haseł lub kodów PIN na platformach społecznościowych i gdziekolwiek indziej.
2) Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe na komputerze i telefonie komórkowym.
To pomoże wykryć ewentualne wirusy, które hakerzy mogą próbować zainstalować na Twoim urządzeniu.
3) Jeśli korzystasz z publicznej sieci Wi-Fi, użyj wirtualnej sieci prywatnej (VPN).
VPN zaszyfruje całą Twoją aktywność przeglądania przed hakerami, którzy mogą korzystać z publicznego WiFi.
4) Nie otwieraj podejrzanych wiadomości e-mail oraz nie klikaj w linki.
5) Staraj się nie zapisywać nigdzie haseł i PIN-ów.
6) Ściągaj aplikacje i oprogramowanie tylko ze sprawdzonych źródeł.
7) Żaden bank nigdy nie poprosi Cię o podanie hasła (czy to w mailu czy na infolinii).
8) Jeżeli robisz zakupy online, korzystaj tylko z zaufanych witryn.
Sprawdź również, jakie banki mogą pochwalić się wysokimi standardami bezpieczeństwa – https://najlepszekonta.com/najbezpieczniejsze-banki-w-polsce/
Jak zareagować, jeśli ktoś próbuje ukraść Twoje dane?
Jeśli ktoś próbuje ukraść Twoje dane, powinieneś nauczyć się reagować.
W zależności od “wagi” takiego zdarzenia, możesz podjąć adekwatne do niego kroki.
– Przekaż informację o tym fakcie przyjacielowi / członkowi rodziny.
– Zablokuj sprawcę w mediach społecznościowych lub usuń jego konto.
– Zmień hasła do wszystkich kont.
– Zainwestuj w narzędzie do przechowywania haseł i używaj go na wszystkich swoich kontach z poufnymi danymi.
– Zgłoś sprawę na policję.