Jak przekonać do siebie pierwszych klientów
Łatwo powiedzieć, ale niełatwo zrobić.
Przekonanie pierwszych klientów jest podstawowym zadaniem menedżera – bez klientów firma nie istnieje.
Będziesz musiał przygotować prezentację handlową, informację prasową, ale przede wszystkim będziesz musiał szukać swojego klienta, a więc zainwestować całą swoją energię.
Rozpoczęcie działalności gospodarczej nigdy nie jest łatwe.
Badania wykazały, że prawie jedna czwarta firm nie przetrwała dłużej niż rok, ponieważ nie była w stanie znaleźć swoich klientów.
Sfinalizowanie pierwszej sprzedaży i zbudowanie solidnej bazy danych potencjalnych klientów jest rzeczywiście niezbędnym krokiem do sukcesu.
Jakie metody mają przedsiębiorcy, aby przekonać pierwszych nabywców?
Budowanie na bliskiej wspólnocie
Zaraz po rozpoczęciu działalności gospodarczej ważne jest, aby stworzyć pierwszy krąg znajomych, z którymi można komunikować się na temat swojego projektu.
Dotyczy to przyjaciół, rodziny, relacji zawodowych, byłych kolegów lub koleżanek z klasy.
Tutaj nie chodzi o sprzedaż, ale o to, aby firma stała się znana małej grupie osób.
Ci ludzie, poprzez swoją obecność na portalach społecznościowych, tworzą pierwszą społeczność firmy.
Jest to ciekawy punkt wyjścia do uzyskania pierwszych pozytywnych reakcji w sieci, które mogą prowadzić do sprzedaży.
Zaoferuj darmową wersję
Przebicie się na rynek jest zawsze trudne dla start-upu.
Niezależnie od tego, czy oferuje się innowacyjny produkt, czy mniej innowacyjną usługę, która ucierpi z powodu silnej konkurencji.
Wiele start-upów decyduje się więc na zasadę freemium.
Czyli bezpłatną wersję próbną produktu oferowaną klientowi, który następnie ma możliwość jej zakupu lub wykupienia abonamentu na usługę, jeśli jest zadowolony.
Referencje od przekonanych użytkowników są gwarancją powagi firmy.
I pomagają upewnić się przyszłym klientom, a wszystko to może być wykorzystane w późniejszej kampanii marketingowej.
Nie wahaj się rozwijać swojego produktu
Mimo najlepszych starań przedsiębiorców, nie jest możliwe wprowadzenie na rynek „produktu idealnego” zaraz po założeniu firmy.
Aby przekonać pierwszych klientów, należy być otwartym na optymalizacje i ulepszenia.
Podążając za trendami, które wyłaniają się z pierwszych reakcji, można udoskonalić swoje podejście.
Na przykład poprzez pozbycie się z produktu funkcji, które są przestarzałe lub mają drugorzędne znaczenie dla klientów.
Słuchanie jest podstawową częścią zdobywania klientów kupujących po raz pierwszy.
Dostosować się do rynku
Wszystkie badania marketingowe dowodzą, że ukierunkowane podejście oparte na rynku jest o wiele bardziej trafne.
Dlatego przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek należy dobrze poznać swój sektor działalności.
Uwzględnienie spostrzeżeń potencjalnych klientów, czy to online, czy za pomocą ankiety, pozwala na odpowiednie dostosowanie się do oczekiwań klientów, tak aby jak najlepiej je spełnić.
Wykorzystanie narzędzi cyfrowych
Wreszcie, nie do pomyślenia jest dziś zaniedbanie narzędzi Web 2.0 w jakimkolwiek podejściu komercyjnym.
Konieczne jest inwestowanie w sieci społecznościowe, takie jak Twitter, Facebook, Google + czy LinkedIn.
Tak, aby firma stała się znana, aby łatwo publikować treści i móc liczyć na bezpośredni feedback od użytkowników.
Wymaga to pewnego doświadczenia w tej dziedzinie, lub skorzystania z usług community managera.
Ale ten krok jest kluczowy dla młodej firmy: jest to najlepszy sposób na znalezienie osób zainteresowanych proponowanym produktem, a więc nowych klientów.