Rozwój firmy – co zawsze można poprawić?

Author:

Rozwój firmy – co zawsze można poprawić

Kiedy czas na to pozwoli, możesz przyjrzeć się pewnym elementom swojej działalności, które nadal wymagają poprawy.

Często są one uważane za drugorzędne, zwłaszcza gdy wydaje się, że życzenie klienta zostało spełnione.

Mogą one pomóc nie tylko w przewidywaniu nieoczekiwanych zdarzeń, ale także w zwiększeniu zadowolenia klientów i planowaniu na przyszłość.

Przyjrzyjmy się bliżej tym obszarom, w których zawsze można coś poprawić.

Ustalanie procedur dla każdego zadania

Poproszenie pracowników o szczegółowy opis pozwala nie tylko na analizę bieżącej sytuacji, ale również na jej przewidywanie.

Zasada jest prosta: zapisują, co robią (poszczególne zadania) i wyszczególniają, w jaki sposób realizują swoją misję – codziennie, tygodniowo, miesięcznie, rocznie.

Ponieważ niektóre zadania, jak wiadomo, są powtarzalne, a inne są związane z różnymi wydarzeniami w roku).

Niemniej jednak musisz przedstawić tę kwestię swoim pracownikom, którzy mogą się obawiać, że masz w zanadrzu pomysł, który nie jest dla nich korzystny.

Jednym z zastosowań tych arkuszy lub instrukcji jest możliwość zastąpienia ich w przypadku nieobecności, na przykład z powodu urlopu lub z powodów osobistych, a nie ich eksmisji.

Należy pamiętać, że nikt nie jest odporny na choroby, urlopy, czy nawet zmiany na stanowiskach, a co za tym idzie konieczność szybkiego przekazania swojego know-how.

Dlatego warto przewidzieć te różne przypadki, wprowadzając procedury, których aktualność można sprawdzić np. podczas urlopu pracownika.

Rozwój firmy a usprawnienie dostaw

Niezależnie od tego, czy mówimy o monitorowaniu dostaw, czy o czasie dostawy, pojawia się kilka wyzwań.

Po pierwsze, że produkt spełnia oczekiwania w momencie dotarcia, co może obejmować kontrole w procesie zamawiania lub automatyzację.

Po drugie, czy opakowanie towaru jest odpowiednie. 

Wciąż jest wiele skarg na stan dotarcia różnych przesyłek, bo trzeba przyznać, że niektórzy przewoźnicy idą na łatwiznę.

Możesz również sprawdzić, czy czas dostawy jest bliski zeru lub czy jest on możliwie jak najtańszy dla Twoich klientów.

W ten sposób istnieje możliwość wyboru pomiędzy różnymi sposobami dostawy, jak również ekspresowa dostawa Twoich paczek.

Wreszcie, można również poprawić śledzenie zamówień. Klienci zazwyczaj potrzebują szybkiego potwierdzenia, czasem faktury, a często chcą mieć możliwość śledzenia statusu swojego zamówienia.

Jeśli ich zamówienie może trwać miesiącami, często niecierpliwią się, że przesyłka dotrze w krótkim czasie po złożeniu zamówienia.

Rozwój firmy a jakość Twojego produktu lub usługi

Nie należy zapominać o marży, ale zawsze można w jakiś sposób podnieść jakość swojej usługi lub produktu.

Może to być kwestia szczegółów i często dobrym pomysłem jest zapoznanie się z opiniami klientów.

Tak, aby sprawdzić, w jaki sposób można zaoferować lepsze dostosowanie, wyższą jakość lub po prostu większy wybór.

Uważaj jednak, bo szerszy asortyment oznacza czasem niższą jakość, więc niekoniecznie musisz zaspokajać każdy popyt, zwłaszcza jeśli działasz w branży drogich produktów/usług.

Zawsze należy brać pod uwagę stosunek ceny do jakości, tak aby był on lepszy niż u konkurencji, nie zapominając jednak, że firma musi przynosić zyski, jeśli nie chce się za chwilę pozbawić wszystkich pracy.

Innym potencjalnym punktem jest przyjrzenie się ofertom komplementarnym do innych, które mogłyby, na przykład, po spakowaniu przynieść korzyść Twoim klientom, którzy chcą zaoszczędzić czas.

Czasami, nie wkładając nawet najmniejszego dodatkowego wysiłku, możesz pomóc klientowi zaoszczędzić czas, co już jest ulepszeniem Twoich produktów/usług.

Dopiero zastanawiasz się nad zostaniem przedsiębiorcą? Poznaj najciekawsze idee na firmę i własny biznes – https://jak-zarabiac.com/pomysl-na-biznes-i-wlasna-firme/

Usprawnij obsługę klienta

Niezależnie od poziomu wiedzy o kliencie, zawsze można go poprawić.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, powinieneś zacząć już na etapie prospectingu i poczekać aż dotrzesz do klienta.

Obecnie dane są wyraźnie niedostatecznie wykorzystywane przez firmy, a przynajmniej wykorzystywane niewłaściwie.

Aktualizacja danych i możliwość wewnętrznego przekazywania informacji pozostają ważnymi obszarami wymagającymi poprawy.

Trudność polega zarówno na określeniu przydatności zbieranych informacji, jak i na sposobie ich zbierania lub przekazywania między działami.

Komunikacja między działami bywa słaba, a zebrane informacje często nie są zbyt jakościowe.

Bierz pod uwagę opinię pracowników

Jeśli chcesz zaoszczędzić czas, musisz zautomatyzować większość funkcji, które nie przynoszą wartości dodanej.

W tym celu można skonsultować się z pracownikami, aby dowiedzieć się, gdzie tracą czas lub co sprawia, że nie angażują się z entuzjazmem.

Zbyt żmudne zadania mogą ich demotywować, a także zabierać im dużo czasu.

Jeśli nie wszystko da się zautomatyzować ze względu na koszty, sprawdzenie tego nie jest stratą czasu.

Co więcej, możesz wykorzystać to, aby zapytać ich o problemy, z którymi się zetknęli.

I rozwiązania, które chcieliby zaproponować, a dzięki zbiorom wymiany, zaoferować im bardziej satysfakcjonujące funkcje.

Innowacje partycypacyjne sprawdzają się od wielu lat i mogą pomóc Ci pójść dalej dzięki zbiorowej inteligencji.

Z drugiej strony, jest to źródło motywacji, więc warto zadbać o jej wprowadzenie.

Zaczynając od takich odruchów, jak prosta skrzynka pomysłów (do której oczywiście regularnie zaglądasz) i którą chwalisz.